Výkonnostní třídy olejů dle ACEA
Označení tříd
A -
Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry
A1, B1 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny |
2,9 - 3,5 |
A2, B2 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny |
> 3,5 |
A3, B3 |
Olej pro
vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
> 3,5 |
B4 |
Jako B3
+ možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním |
> 3,5 |
A4 |
Rezervováno
pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním |
- |
A5, B5 |
Jako A3
/ B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS |
2,9 - 3,5 |
|
|
|
E1 |
Již
neplatné od 3/2000 |
>= 3,5 |
E2 |
Standardní
olej, normální intervaly výměny |
>= 3,5 |
E3 |
Olej pro
vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>= 3,5 |
E4 |
Olej pro
extrémě vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>= 3,5 |
E5 |
Olej pro
vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny |
>= 3,5 |
E6 |
Vysoce
stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně
působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní,
vysoce zatěžované vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje
prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se
systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a
SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště
doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem
síry (50 ppm). |
>= 3,5 |
E7 |
Stabilní
oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na
stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v
turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové
motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné
intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR
(Exhaust Gas Recirculation) a SCR NOx (Selective Catalitic
Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter). |
|
C1 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalizátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové
motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel
Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní
oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový
popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují
životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C2 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalizátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové
motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel
Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní
oleje s HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF
a TWC a snižují spotřebu paliva. |
> 2,9 |
C3 |
Stabilní
olej kompatibilní s katalizátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel
Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují
životnost těchto systémů. |
|