Výkonnostní třídy olejů dle ACEA

Označení tříd

A - Benzínové motory
B - Dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel
E - Dieselové motory těžkých užitkových vozidel
C - Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry

Benzínové motory a dieselové motory osobních, dodávkových

a lehkých užitkových vozidel

 

A1, B1

Standardní olej, normální intervaly výměny

2,9 - 3,5

A2, B2

Standardní olej, normální intervaly výměny

> 3,5

A3, B3

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

> 3,5

B4

Jako B3 + možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním

> 3,5

A4

Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním

-

A5, B5

Jako A3 / B4, avšak se sníženou viskozitou HTHS

2,9 - 3,5

 

 

 

 

Dieselové motory těžkých užitkových vozidel a autobusů

 

E1

Již neplatné od 3/2000

>= 3,5

E2

Standardní olej, normální intervaly výměny

>= 3,5

E3

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

>= 3,5

E4

Olej pro extrémě vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

>= 3,5

E5

Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny

>= 3,5

E6

Vysoce stabilní oleje podporující čistotu pístů, snižující opotřebení (včetně působením sazí) a zajišťující stálé mazání. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory, splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro motory se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm).

>= 3,5

E7

Stabilní oleje zabraňující usazování nečistot na pístech a vzniku zrcadlových ploch na stěnách válců. Omezuje opotřebení (včetně působením sazí), vznik úsad v turbodmychadlu. Olej je doporučován pro moderní, vysoce zatěžované vznětové motory splňující emisní limity Euro 1-4. Umožňuje prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce. Je vhodný pro většinu motorů se systémy EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR NOx (Selective Catalitic Reduction). není vhodný pro systémy DPF (Diesel Particulate Filter).

 

 

Zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry

 

C1

Stabilní olej kompatibilní s katalizátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje se sníženým obsahem SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur - sulfátový popel, síra, fosfor) a HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

> 2,9

C2

Stabilní olej kompatibilní s katalizátorem pro vysoce výkonné zážehové i vznětové motory osobních a lehkých nákladních automobilů se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), které vyžadují nízkoviskózní oleje s HTHS vyšší než 2.9 mPa.s. Tyto oleje prodlužují životnost systémů DPF a TWC a snižují spotřebu paliva.

> 2,9

C3

Stabilní olej kompatibilní s katalizátorem pro automobily se systémy DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst). Tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů.